Recensie: De Labyrintrenner 2 – De schroeiproeven van James Dashner

De schroeiproeven is het tweede deel uit de succesvolle Maze Runner Series.  In de vorige recensie hebben jullie kunnen lezen dat ik ontzettend enthousiast was over deel 1: De labyrintrenner. Nadat ik dit boek uit had, heb ik voor kerst de rest van de serie cadeau gevraagd en ik ben deze nu aan het lezen. Lees in deze recensie wat ik van dit tweede deel vind.

Een weg vinden uit het labyrint had de oplossing moeten zijn. Maar WICKED is nog niet klaar. De tweede fase is pas net begonnen: de Schroei. Thomas, Teresa en de andere overlevenden van het labyrint hebben twee weken om de Schroei, het meest verbrande deel van de wereld, over te steken. Vriendschappen worden op de proef gesteld. Er is geen hulp. Voor wie het niet haalt, wacht onherroepelijk de dood.

Opnieuw een vette en mysterieuze cover! Ik heb het boek ik het Engels gelezen en deze covers zijn zelfs een beetje glimmend. Ik ben er helemaal weg van. Het tweede deel gaat direct verder waar het eerste deel gebleven is. Ik moest hier even inkomen omdat het toch een aantal maanden geleden is dat ik deel 1 heb gelezen. Wel was er direct actie waardoor ik nieuwsgierig werd naar meer.

In De Schroeiproeven denkt Thomas veilig te zijn en eindelijk aan Wicked ontsnapt te zijn maar niets blijkt minder waar. Na de eerste nacht ontdekt Thomas dat de personen die hem en zijn vrienden gered hebben, zijn opgehangen! Niets is wat het lijkt, Thomas zijn wereld staat op zijn kop. Wicked, de organisatie die hier achter zit, verteld aan Thomas en zijn vrienden, dat zij de vuring hebben. Een zeer heftig en besmettelijk virus waar je binnen een korte tijd volledig doordraait. Om aan het virus te ontkomen moeten Thomas en zijn vrienden binnen een aantal dagen bij het bevrijdingspunt komen, anders krijgen ze geen medicijn tegen de vuring. De test start en Thomas en zijn vrienden komen voor moeilijke keuzes te staan tijdens de grootste test van hun leven.

Het verhaal is veel gruwelijker dan het eerste verhaal en dat zorgt voor een enorme sterke spanningsopbouw. Toch moet ik bekennen dat ik het eerste deel sterker vond. De wereld in dit tweede deel vond ik namelijk veel minder indrukwekkend. Wellicht omdat dit veel meer van onze aarde weg heeft dan het doolhof in het eerste deel, waar ik volledig mijn fantasie op kon loslaten. Wel gaat dit verhaal veel dieper en dat maakt het enorm interessant! Eindelijk krijg je te lezen wat er met de aarde is gebeurd en krijg je een klein beetje inzicht in de bedoelingen van organisatie Wicked. Ook komen er bij Thomas steeds meer herinneringen van vroeger terug. Daarnaast eindigt dit boek met een enorme cliffhanger waardoor je zo snel mogelijk aan het derde deel wilt beginnen.

De conclusie van De schroeiproeven

De schroeiproeven is een ijzerstek fantasieverhaal dat inspeelt op de verbeelding en je telkens op het puntje van je stoel laat zitten. In dit deel is de wereld minder fantasievol dan in het eerste deel, maar de gruwelijke test die Thomas en zijn vrienden moeten doorstaan maken je zo angstig en nieuwsgierig dat je maar door wilt blijven lezen. Het boek is dan ook een mooi vervolg op het eerste deel en ik ben enorm nieuwsgierig naar het volgende deel.