Recensie: Hof van Doorns en Rozen deel 1 van Sarah J. Maas

Hof van Doorns en Rozen van Sarah J Maas by Book Barista

Al maanden stond de trilogie Hof van doorns en rozen van Sarah J. Maas op mijn leeslijst. Tot een jaar geleden dacht ik dat ik niet zo van de fantasy boeken hield, inmiddels is dit anders. Ik vind het heerlijk om me eens in de zoveel tijd helemaal onder te dompelen in een mooie fantasy serie. Na een aantal zeer positieve recensies te hebben gelezen heb ik de serie vorige maand aangeschaft. In deze recensie lees je wat ik van het eerste deel 1: Hof van doorns en rozen vind.

“Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Al snel verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.”

Wat een prachtig begin. Sarah J. Maas schrijft heel gedetailleerd en weet al vanaf de eerste pagina’s een prachtige fantasy wereld neer te zetten. Daarnaast begint het verhaal direct met actie, ik werd enorm getriggerd om verder te lezen en raakte bij iedere bladzijde alleen maar enthousiaster en nieuwsgieriger. Dit resulteerde in avonden lezen.

Feyre is negentien jaar en leeft samen met haar familie in armoede. Ze zorgt voor haar familie omdat haar vader dit niet kan en haar moeder overleden is Als ze op een dag in het bos op jacht gaat voor eten, doodt ze een wolf. Wanneer ze thuiskomt met haar vangst, krijgt Feyre bezoek van een beestachtig wezen Tamlin. Hij komt verhaal halen en neemt haar mee naar het feeënrijk Prythian. Feyre dient haar leven in dit feeënrijk te blijven. Feyre vindt Tamlin verschrikkelijk, maar naarmate zij langer blijft in Prythian, verandert haar afkeer voor Tamlin in passie. Ook komt zij erachter dat de wereld van de Elfiden in gevaar is. Feyre moet een manier vinden om de wereld van de Elfiden te redden. Lukt het haar om Tamlin en zijn wereld veilig te stellen?

In Hof van doorns en rozen wordt een prachtige, magische wereld neergezet. Een wereld van mysterie, bijzondere wezens en rijke verhalen, maar tevens ook een wereld vol gevaar. De prachtige beschrijving in combinatie met alle gevaren zorgde voor mij voor een geweldige afwisseling. Ik kon het boek maar niet wegleggen. Ik moet wel bekennen dat dit boek redelijk traag leest. Sarah J. Maas neemt er namelijk de tijd voor om de lezer uitgebreid voor te stellen aan de wereld van de Hoge Fae met zijn verschillende hoven. Dit vond ik erg fijn, want ik houd er wel van om langzaamaan ondergedompeld te worden in een nieuwe wereld. Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zullen zijn die moeite hebben om geïnteresseerd te blijven in het verhaal en de personages. Er wordt trouwens gefluisterd dat dit boek een moderne hervertelling is van Belle & Het Beest, en ik snap wel waarom dat geroepen wordt. Ik zie de vergelijking, maar daar houdt het voor mij dan ook wel op. Ik vind dit boek nog veel beter dan Belle & het Beest!

Feyre is een echte badass, ze weet prima voor zichzelf en voor haar familie te zorgen. Ondanks dat is ze wel instaat om zichzelf kwetsbaar op te stellen, er is tenslotte nog veel dat ze kan leren. Al vrij snel in het verhaal leert feyre Tamlin kennen. Dit is de knappe gemaskerde Fae lord van het Lentehof die weleens in een beest veranderd. Hij is een gecompliceerd personage, voornamelijk omdat je nooit zeker weet of hij wel de waarheid spreekt. Tijdens het verhaal kwam ik, samen met Feyre, achter zijn waarheid en begon ik, samen mét haar, steeds meer te geven om Tamlin. Hij en Feyre hebben vrijwel vanaf het begin een sterke chemie. Je voelt de aantrekkingskracht tussen beide personages. Zal de aantrekkingskracht genoeg zijn om de gevaren in de wereld te overwinnen?

De conclusie van Hof van Doorns en Rozen

Ik bleef constant geboeid door het verhaal en elke nieuwe wending die het verhaal maakte wist mijn aandacht te grijpen. Het verhaal is zó ontzettend origineel, goed uitgewerkt en schitterend beschreven, dat ik zonder enige moeite verdween in de wereld die Sarah beschreef. Feyre is een boeiend personage, net als de mannelijke hoofdpersonages. Ze hebben allemaal hun tekortkomingen, maar daarom vind ik hen juist zo leuk. Ik ben enorm nieuwsgierig naar het tweede deel en kan met zekerheid zeggen dat ik enorm fan ben van Hof van Doorns en Rozen.

Het boek is, ondanks dat het officieel een Young Adult is, niet geschikt voor al te jonge lezers. Er komen namelijk heel wat passages vol passie in voor. Ik vind het boek dan ook meer neigen naar een new Adult.