Recensie: Wie ben jij, o liefde? van Frans van der Lugt

Wie ben jij, o liefde? is een héél ander boek dan dat ik normaliter lees. Maar ik wilde het zo graag lezen! Ik was erg geïnspireerd door Pater Frans, die in Syrië bleef om de bevolking te helpen terwijl hij wist wat er komen kwam. Hij werd dan ook inderdaad vermoord daar, erg treurig. Onder andere deze teksten liet hij achter in het Arabisch en nu ook vertaald in het Nederlands!

Het boek “Wie ben jij, o liefde’ bevat het verzamelde werk van pater Frans van der Lugt (1938-2014). Pater Frans is een inspiratiebron voor velen, vanwege zijn inzet voor de onderdrukte Syrische bevolking. In de jaren ’90 schreef hij verschillende teksten over de liefde, die nu zijn vertaald vanuit het Arabisch. Hij schrijft over de vele vormen van liefde: voor God, voor je naasten en voor jezelf. Belangrijke waarden hierbij zijn aandachtig luisteren, de weg naar binnen en de goddelijke dimensie. Een indrukwekkend boek, geschreven vanuit het hart.
Frans van der Lugt zond in januari 2014 een inmiddels beroemde videoboodschap op YouTube uit waarin hij hulp vroeg voor de achtergebleven bevolking in Syrië. Hij werd in 2014 in Homs vermoord en wordt sindsdien wereldwijd herdacht.

Wat een mooie inspirerende teksten! Zo liefdevol en wijs. Het is uiteraard wel sterk verbonden aan het Christelijke geloof, persoonlijk vind ik dat wel interessant. Het boek begint met teksten over falen en slagen. Pater Frans deelt een inspirerende, zachte en verfrissende manier waarop je falen kunt accepteren en daardoor echt kunt slagen. Hier kunnen veel mensen wat aan hebben!

De verzamelde werken

Het boek is opgebouwd in verschillende delen. Daarbij komen falen en slagen aan bod, net als liefde en luisteren en liefde.  Binnen deze delen behandelt Pater Frans verschillende aspecten. Zo schrijft hij bij falen en slagen over de maatschappelijke visie daarop en falen in de liefde en studie. Maar ook slagen komt aan bod en het succes van God’s liefde.

Bij het deel liefde en luisteren beschrijft Pater Frans verschillende manieren waarop wij luisteren. Daarnaast laat hij zien dat er een verschil is tussen horen en luisteren en wijst hij ons op wat écht luisteren voor positieve zaken brengt.

Vervolgens gaat het over de liefde en waar we soms zaken zoals jaloezie of tekorten verwarren met liefde.

Deze verzamelde werken zijn mooi om te lezen. Sommige stukken waren iets minder interessant voor mij, maar voor de Christelijke lezer is dit boek ideaal. Ik wist zelf niet zó goed dat het Christelijke geloof zo dichtbij andere stromingen ligt, want ook Pater Frans had het over meditatie in de natuur. Ik vind de nadruk op zuiver luisteren, zuivere liefde en vergeving prachtig en inspirerend.

Conclusie van Wie ben jij, o liefde?

Een inspirerend boek van een wijze Pater. Erg mooi! Uitermate geschikt voor een Christelijk publiek of mensen die daar op zijn minst niks tegen hebben. De boodschap van liefde en zuiverheid lijkt mij universeel!