Recensie: Val en Verlossing van Leigh Bardugo

Daar gaan we dan, met een beetje pijn in het hart begon ik vorige week aan het laatste deel van De Grisha Trilogie van Leigh Bardugo, Val en Verlossing! Na dit boek zou ik weten hoe de trilogie zou aflopen en zou dit voor eens en altijd afgesloten zijn. Zeer nieuwsgierig was ik wel, eindigt het boek zoals ik dat in gedachte had, of zal het me totaal verassen? Lees het in deze recensie!

“Ravka is gevallen en de Duisterling regeert vanaf zijn schaduwtroon. De laatste hoop van het land is gevestigd op een krachteloze Lichtheerser, een uit de gratie gevallen spoorzoeker en de overblijfselen van een ooit zo sterk magisch leger. Diep in een eeuwenoud netwerk van tunnels en grotten kan een verzwakte Alina niet anders dan de hulp van de zonderlinge Apparat accepteren, terwijl zijn volgelingen haar aanbidden als een heilige. Maar Alina wil geen heilige zijn: ze wil samen met Mal op jacht naar de vuurvogel en zoeken naar een zekere prins, van wie ze niet weet of hij nog in leven is. Alina zal nieuwe bondgenootschappen moeten sluiten en oude rivaliteiten opzij moeten zetten tijdens de zoektocht naar de laatste versterker. Maar terwijl Alina de geheimen van de Duisterling begint te ontrafelen, ontdekt ze iets wat hun mysterieuze band voor altijd verandert. Het doden van de vuurvogel lijkt het enige dat Ravka kan redden van totale vernietiging, maar kan Alina de consequenties aan?”

Waar het eerste deel ‘Schim en Schaduw’ heel spannend was, ging het tweede deel, Dreiging en Duisternis’ dieper in op het verhaal. Opvallend is dat het derde deel, ‘Val en Verlossing’ een combinatie van beide is maar dat spanning en sensatie opnieuw meer de hoofdrol spelen. Ik moet toegeven dat ik dit ook leuker vind. Ik heb geregeld op het puntje van mijn stoel gezeten.

In dit boek is alle hoop op Alina gevestigd! Ze moet samen met Mal op jacht naar de vuurvogel zodat de Duisterling voor eens en altijd verslagen kan worden. Alina is uitgeput en er gebeuren een hoop onverwachte dingen waar Alina echt al haar kracht voor nodig heeft. Ze wordt opnieuw op de proef gesteld en ze krijgt te maken met vriendschap, liefde, aanvaarding, rouw, strijd en opoffering tijdens dit laatste deel van hun jacht. Gelukkig vinden Alina en Mal de vuurvogel wel. Maar dit is uiteindelijk eigenlijk alles waarop Aline niet gehoopt had. Ze staat voor een laatste desastreuze keus om de vuurvogel wel of niet te gebruiken in haar strijd tegen de Duisterling.

De personages zijn zo levensecht dat ik me enorm goed kon inleven in hoe ze allemaal denken en handelen. Toch is Alina veruit mijn favoriet, het is een sterk karakter. Ondanks de constante strijd die ze moet voeren voor de wereld, haar liefde en zichzelf blijft ze sterk. Misschien mist humor een beetje maar Nikolai de prins, mijn andere favoriet, zet dat ook in dit derde boek weer helemaal recht. De Duisterling dreef mij in het boek soms tot wanhoop. Denk je dat hij slecht is in de eerste twee delen? Man, hou je hart dan maar vast voor dit deel. Hij is intens slecht! Hier kon ik op mijn beurt dan ook zeer van genieten. Want wat zou deze trilogie zijn zonder deze intens slechte man? Precies!

De schrijfstijl

De schrijfstijl van Bardugo is opnieuw zenuwslopend en ijzersterk. Ze weet de spanning te behouden maar laat ondanks dat geen detail voorbij gaan. Alles is tot in de puntjes prachtig uitgeschreven. Door de goede zinsopbouw leest het boek als een speer. Dit is echt zo’n boek waarbij je constant de behoefte hebt om direct verder te lezen zodat je weet hoe het afloopt.

De conclusie van Val en Verlossing

Val en Verlossing is een waardige afsluiter dat rustig toewerkt naar een mooi en zeer uitgebreid einde van het verhaal. Ik ben kritisch als het om een laatste deel in een boekenserie gaat, maar dit eind is zo mooi, verrassend en goed uitgeschreven dat ik geen enkel punt heb waar ik over val. Het is gewoon spectaculair en goed uitgedacht, alle losse eindjes komen bij elkaar en doen je versteld staan! Heb je ook zin in een spannend fantasy verhaal? Begin dan maar heel snel aan het eerste deel zodat je snel aan dit boek toekomt!