Recensie: Shopaholic! van Sophie Kinsella

Shopaholic! Een boek dat al jaren uit is en mij al jaren niet aansprak! Ondanks dat ik zo nu en dan graag een chicklit lees, kwam deze serie nooit in mij op. Vorige maand kwam hier verandering in. Ik ging op vakantie naar Mexico en zocht een serie (het liefst chicklit) om lekker weg te lezen op het strand. Zeventien jaar na de eerste uitgave, vond ik het tijd worden voor mijn eerste boek uit de Shopaholic!-serie. Lees in deze recensie hoe dit boek me is bevallen.

“Rebecca Bloomwood (gek op winkelen) is journaliste bij het tijdschrift Succesvol Sparen. Ze adviseert mensen over verstandig investeren, maar haar eigen financiële situatie is een puinhoop. Haar schulden en de dreigbrieven van haar bank stapelen zich in hoog tempo op? Ondanks Rebecca’s groeiende paniekgevoel, blijft ze vrolijk en optimistisch. In haar geheime droomwereld ziet ze zichzelf de staatsloterij winnen, of blijkt de bank een vergissing te hebben gemaakt waardoor al haar problemen in een keer opgelost worden? Maar de werkelijkheid is anders!”

Heerlijk! Vanaf bladzijde één lag ik al helemaal dubbel. Hoofdpersoon Rebecca komt door een krediet enorm in de problemen en door haar naïviteit. Ze gaat op een bijna kinderlijke manier met geld om en is verzot op kleding. Omdat ik zelf het tegenovergestelde ben, maar wel vriendinnen hebben die hier iets van weg hebben, kon ik mij direct inleven! Wat een heerlijke vrouw is Rebecca. Ik zou misschien ook wel zo onbevangen willen zijn. Kortom na het eerste hoofdstuk wilde ik alleen maar meer!

Rebecca heeft een job als junior financieel journalist, het werk gaat haar redelijk af. Ondanks haar “kennis” van financiën die ze tijdens haar loopbaan op doet, heeft ze een koopverslaving. Elke afspraak die ze met zichzelf maakt, wordt gebroken om te winkelen. Rebecca heeft de ene leugen na de andere en is hier zeer creatief in! Ze raakt hierdoor in de schulden. Wanneer haar creditcards worden geblokkeerd leent zij geld bij vrienden, maar ook bij de succesvolle zakenman Luke Brandon. Wanneer ze niet dieper in de schulden kan zitten, ontdekt zij dat de buren zijn bedrogen door een beleggingsmaatschappij die wordt vertegenwoordigd door Luke Brandon! Rebecca gaat de strijd aan en schrijft een artikel. Het artikel is zo spraakmakend dat ze in de spotlight komt. Tegelijk met de schulden, stijgt haar carrière. Kan zij haar financiële situatie geheim houden? En hoe gaat haar kennis Luke Brandon om met slechte publiciteit?!

Shopaholic! Leest heerlijk weg. Ik ben geen echte “shopfanaat”, maar dit boek sprak mij erg aan. Dat is vooral omdat ik hoofdpersonage Rebecca en een enorm grappige en interessante vrouw vind. Haar onbevangenheid en creativiteit zorgen samen met haar naïviteit voor spectaculaire en lachwekkende situaties. Ik kon mij daarom direct in haar inleven. Ook de relatie die ze gaandeweg met Luke Brandon opbouwt vond ik zeer amusant! Het is een fantastisch boek als je even iets lichts wilt lezen, zoals bijvoorbeeld op vakantie, dan is dit verhaal zeer geschikt. Sophie Kinsella heeft een zeer vlotte pen en ondanks dat het boek zeventien jaar geleden is uitgegeven is het nog zeer actueel.

De conclusie van Shopaholic!

Shopaholic! Is een ideaal vakantieboek voor de vrouwelijke lezer. Wil je even ontsnappen aan je drukke bestaan en in een deuk liggen, dan is dit boek een echte aanrader. Ik ben blij dat er nog veel meer delen zijn, want ik ben voorlopig nog niet klaar met de boeken van Sophie Kinsella!