Recensie: Enkeltje Ierland – Charlotte de Monchy

Recensie Enkeltje Ierland

Half januari kon ik mij niet langer inhouden. Het nieuwe boek, Enkeltje Ierland, van Charlotte de Monchy zou later die week uitkomen en ik moest en zou dit boek in mijn favoriete boekenwinkel Scheltema ophalen. Ik was bang dat net als Charlotte de Monchy haar vorige boek Zes maanden zonder het boek niet bij Scheltema te vinden zou zijn. Wat natuurlijk opmerkelijk is, wie wilt er nu geen feel-good boek lezen van deze fijne auteur?! Voor de zekerheid heb ik een mail gestuurd en binnen een dag kreeg ik antwoord dat Enkeltje Ierland later die week voor mij klaar zou liggen! Lees in deze recensie wat ik van het boek vind.

Recensie Enkeltje Ierland

“Dierenarts Lisa heeft Amsterdam en haar beste vriendin Tess achtergelaten voor een droombaan in het dorpje Brentwood op het Ierse platteland. Maar eenmaal daar dringt tot haar door dat als ze alleen maar hard werkt en met doorgewinterde boeren op leeftijd omgaat, de kans klein is dat ze ooit nog de liefde van haar leven gaat vinden. William keert na de dood van zijn ouders terug naar het enorme familielandgoed. Daar krijgt hij te horen dat de erfenis hem pas toekomt als hij kan aantonen dat hij zijn wilde jaren in Londen definitief achter zich heeft gelaten. Daartoe zal hij zich moeten verloven met een ‘geschikte’ vrouw. Hij kent in Brentwood niemand die in aanmerking komt – behalve misschien de knappe Nederlandse dierenarts. Maar laat er nu één man op de wereld zijn op wie Lisa echt niet zit te wachten.”

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Net als Zes maanden zonder vind ik Enkeltje Ierland echt geweldig! Het is een makkelijk leesbaar verhaal over liefde en vriendschap. Het zit vol met sprankelende humor en sarcasme, iets waar ik gek op ben. Ik heb het boek onder het genot van een paar koppen koffie in één ruk uitgelezen. Wat trouwens goed uitkwam want die dag was het buiten grauw en regenachtig.

Enkeltje Ierland speelt zich, net als Charlotte de Monchy haar vorige boek, af in Ierland. Nadat Lisa is afgestudeerd verlaat ze voor haar nieuwe baan als dierenarts het eeuwig bruisende Amsterdam en ruilt dit in voor het wat kneuterige en o zo Ierse dorpje Brentwood. Haar baan vind ze geweldig maar Brentwoord is wel wat saai. Ze vraagt zich af of ze in dit dorp wel haar grote liefde kan vinden. Zo is er William, een knappe maar saaie man zonder humor die op het oude familielandgoed van zijn ouders woont. Lisa leert hem kennen nadat ze moet zorgen voor zijn hond. Naast William zijn er ook heel veel saaie, doorgewinterde boeren. Hier gaat haar voorkeur ook absoluut niet naar uit. Gelukkig heeft ze via Skype nog veel contact met haar vriendin Tess in Amsterdam en wordt ze vrienden met Kathy. Een vrouw die het zat is om de onderbroeken van haar man op te vouwen en samen met haar dochter verhuisd naar haar ouders in Brentwood. Ondanks dat Lisa William vreselijk saai vindt trekt iets in hem haar toch aan. Lisa heeft werkelijk waar geen idee wat ze met hem aan moet en vraagt zich geregeld af hoe alles nu precies zit tussen haar nieuwe vriendin Kathy en William, kennen die twee elkaar al en wat is er gebeurd? Gaande weg komt ze achter steeds meer schokkende onthullingen. Maar is dat genoeg om William uit haar hoofd te zetten?

Wat ik van het boek vind

Het verhaal is voorspelbaar, net als de meeste chicklit’s. Je weet als lezer waar het verhaal gaat eindigen. Toch zie ik dat niet als een nadeel. Charlotte de Monchy gebruikt genoeg zijwegen om het verhaal hier en daar toch onvoorspelbaar te maken en door de fijne schrijfstijl en leuke scenes wil je doorlezen.

De personages zijn goed uitgewerkt. Lisa vind ik een geweldige vrouw. Zelfstandig, veel humor en jaagt haar dromen na. En William? Ik kon niet anders dan stiekem verliefd op hem worden. Zijn eeuwige sarcasme en zorgzaamheid lieten mij telkens weer versteld staan. Met Kathy zou ik wel een avond in de kroeg willen staan. Een vrouw die zegt waar het op staat, aan veel dingen lak heeft en toch altijd voor een ander klaar staat. Haar personage en verhaal zijn een fijne en grappige toevoeging.

Conclusie van Enkeltje Ierland

Al met al heeft Enkeltje Ierland aan al mijn verwachtingen voldaan. Voorspelbaarheid alom, maar dat mag de pret niet drukken. Enkeltje Ierland  is een echt feel-good boek, dat zie je al aan de kaft. Het boek maakt waar wat het belooft en is een aanrader voor iedereen die van vrolijke chicklit’s houdt.