Recensie: Lampje van Annet Schaap

Lampje van Annet Schaap is eigenlijk een jeugdboek. Een vriendin praatte er echter zo lovend over dat ik het wel moest lezen. Een lieve vriend gaf het mij cadeau en dus ging ik direct lezen! Is dit boek ook interessant voor volwassenen? Lees het in de recensie!

Achterflap

Dit is een verhaal over de zee.
Over geheimzinnige zeewezens en woeste piraten, over het Zwarte Huis van de Admiraal, waarvan ze zeggen dat er een monster woont, een grijze vuurtoren op een eiland dat nog net vastzit aan het vaste land. Over Lampje, de dochter van de vuurtorenwachter, die iedere avond de eenenzestig treden beklimt om het licht aan te steken en over een stormachtige avond, waarop de lucifers op zijn en alles misgaat.
Maar vooral over dapper zijn en meer kunnen dan je ooit had gedacht.

Wat is dit fijn en mooi geschreven! Ik zit direct in het verhaal en wil het verder lezen. Het lijkt tot nu toe ook zeker geschikt voor volwassenen. Natuurlijk moet je dan ook weten wat te verwachten: een jeugdboek. Het boek heeft de Gouden Griffel gewonnen in 2018, ik denk dat ik wel weet waarom.

Emilia, die van haar vader de bijnaam Lampje krijgt, woont in een vuurtoren. Haar moeder is overleden en nu moet zij elke avond het licht van de vuurtoren aandoen. Wanneer de lucifers op zijn, en zij door storm en regen naar het dorp moet om nieuwe te halen, ontsteekt het licht voor één keer niet. Er slaat een schip stuk op de kliffen. Om de schade terug te betalen moet ze voor 7 jaar werken in het Zwarte Huis van de admiraal. Men zegt dat daar een monster woont…

Wat ik van Lampje vond

Wat een mooi verhaal! Ik kon het boek bijna niet wegleggen. Het is een boek over moed, verlies, liefde en acceptatie. De karakters in het boek voegen allemaal wat toe en zijn levendig beschreven. Wat mij betreft is dit boek ook zeker geschikt voor volwassenen. Met het volwassen oog is het feit dat zij niet naar school gaat en moet werken wel wat pittig. Als het was verschenen toen ik nog een kind was, was het vast één van mijn lievelingsboeken geweest.

Beoordeling Lampje

Dompel je zelf onder in een wereld van zeemeerminnen, moed, acceptatie en levendige karakters. Ik vond het een bijzonder verhaal en mooi vormgegeven. Ik heb de hardcover versie, maar ik begreep dat later in 2021 ook een paperback versie verschijnt. Bij dit boek vind ik het wel echt een meerwaarde om het fysieke boek te hebben in plaats van het e-book.