Recensie: Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman

Het is alweer een tijdje geleden dat ik Gratis geld voor iedereen. Over het basisinkomen, de 15-urige werkweek en een wereld zonder grenzen. las, ik loop iets van 12 recensies achter! Dat betekent ook dat jullie de komende tijd weer veel recensies kunnen verwachten. Maar ik vond het boek zodanig interessant dat ik het me nog uitstekend voor de geest kan halen. Ik kocht samen met dit e-book van de Correspondent ook de e-books van Dit was het nieuws niet en Het bestverkochte boek ooit. Gek genoeg heb ik de bestseller ‘De meeste mensen deugen‘ van Rutger Bregman juist nog niet gelezen. Hoe dan ook, hieronder meer over dit interessante idee van de auteur!

Flaptekst

Het probleem is niet dat we het niet goed hebben, het probleem is dat we niet weten hoe het beter kan. In deze tijd, met koopkracht als laatste ideaal, schetst historicus Rutger Bregman nieuwe vergezichten. Van een basisinkomen voor iedereen tot een werkweek van vijftien uur, van een wereld zonder grenzen tot een wereld zonder armoede – het is tijd voor de terugkeer van de utopie. Laat je meenemen op een reis door de geschiedenis en maak kennis met ideeën die tegen de tijdgeest ingaan, dwars door de oude scheidslijnen van links en rechts heen. Gratis geld voor iedereen is een overrompelend boek dat je wereldbeeld op zijn kop zet.

Mijn eerste indruk van Gratis geld voor iedereen

De auteur is in staat om complexe materie ontzettend gemakkelijk op te schrijven. De nuchterheid waarmee de feiten worden gepresenteerd maakt het fascinerend en ergens ook grappig. In de huidige wereld kan het leven soms overweldigend zijn, maar Bregman drukt je met de neus op de feiten dat we het eigenlijk nog nooit zo goed hebben gehad. Leuk, ik ben benieuwd naar zijn stellingen en theorieën over het basisinkomen.

Rutger Bregman laat in Gratis geld voor iedereen zien waarom een basisinkomen een goed idee is. Hij beschrijft verschillende experimenten, waarbij bijna elke deelnemer zijn leven beterde. Daklozen die weer de maatschappij in konden stappen – met dak boven hun hoofd -, drugsgebruikers die afkickten en ga zo maar door. Men bleek eerder wél te gaan werken, dan niet.

Wist je trouwens dat in Amerika het basisinkomen bijna ingevoerd was? Nixon wilde een voorstel gaan indienen. Er was zelfs een relatief grootschalig experiment opgezet, die erg succesvol verliep. Door een achteraf foutieve correlatie tussen het basisinkomen en echtscheiding is dit echter niet doorgegaan. Zonde? Ja!

Geweldig! Ik denk dat het basisinkomen een hoop vragen oproept en wellicht ook weerstand. Die is bij mij weg na het lezen van dit boek. We hebben nieuwe utopieën nodig en helemaal met het oog op de toekomst waar banen zullen verdwijnen.

Bregman onderbouwt zijn stellingen met data en schrijft op een luchtige, toegankelijke wijze. Naast het basisinkomen formuleert hij ook scherpe stellingen en mogelijkheden. Ik vond dit boek een eye-opener.

Conclusie van Gratis geld voor iedereen

Dit boek is een dikke aanrader! Of je het er nu mee eens bent of niet, het is een gewaagde opinie en de discussie waard. Dit is een boek die je kennis voedt, of je politiek gezien nu links of rechts georiënteerd bent.