Recensie: Sashenka van Simon Sebag Montefiore

Sashenka lag al weken in de boekhandel op me te wachten. Ik breng er geregeld een bezoekje en die cover sprak me telkens opnieuw aan. Ik heb alleen de regel dat ik geen nieuw boek koop als ik nog vijf nieuwe boeken in mijn kast heb liggen. Vorige maand was het dan eindelijk zover, ik had minder dan vijf ongelezen boeken, dus zo gezegd zo gedaan. Een uur later zat ik op de bank met een Flat White in mijn rechterhand en het boek op mijn schoot. Lees in deze recensie wat ik van Sashenka vind.

“Sint Petersburg, winter 1916: rusland staat aan de vooravond van een revolutie. De mooie en koppige Sashenka Zeitlin is net zestien geworden. Terwijl haar moeder feest met rasputin en haar losbandige vrienden, glipt Sashenka de koude nacht in om haar rol te spelen in een gevaarlijk spel van samenzwering en verleiding. Twintig jaar later is Sashenka getrouwd met een machtig man met wie ze twee kinderen heeft. Dan begint ze een verboden liefdesaffaire, die verwoestende consequenties zal hebben.”

Mijn eerste indruk van Sashenka

Vanaf de eerste bladzijde zat ik direct in het verhaal. Montefiore schrijft heel beeldend en er was direct actie. Precies wat ik nodig heb om een verhaal vanaf het eerste moment interessant te vinden. Dit smaakt naar meer!

Historicus Simon Sebag Montefiore levert met dit boek een roman af waarin hij gebruik maakt van zijn historische kennis van Rusland en de Sovjet-Unie om drie markante periodes te schetsen rondom het levensverhaal van Sashenka en haar familie. We ontmoeten haar in het midden van de bolsjewistische revolutie, we lezen haar wedervaren onder de terreur ingezet door Stalin en we eindigen in het Rusland van de oligarchen.

De tragedie van het Rusland van de twintigste eeuw wordt goed getoond in Sashenka. Het land ging van swingende tijden met veel drugsmisbruik en hoog aanzien, geregeerd door een incompetente vorst. Over naar het stalinistische Rusland, met marteling, censuur en volledige onderdrukking door de regering. Montefiore toont beide heftige contrasten vanuit verschillende perspectieven. Dit zorgt voor een enorm meeslepend verhaal met perfect uitgewerkte personages en een hoop spannende momenten.

Conclusie van Sashenka

Simon Sebag Montefiore beschrijft veel details. Armoede, het verschil tussen arm en rijk, de kleding en voertuigen die werden gebruikt. Deze details lieten mij voelen hoe het moet zijn geweest. Iets wat een historische roman voor mij tot een goed boek maakt. Tijdens het lezen verbaasde het met telkens dat er zoveel tegenstrijdige gevoelens in één mens kunnen leven: menselijke warmte tegenover koude en ongegronde wraak gevoelens. Ik heb dit niet eerder bij een boek gehad en daarom vond ik Sashenka enorm goed.