Recensie: Sapiens van Yuval Noah Harari

Recensie Sapiens een kleine geschiedenis van de mens van Yuval Noah Harari by Book Barista

Eerlijk is eerlijk, ik lees niet vaak een boek binnen het genre geschiedenis en maatschappij. Vaak kan het me niet boeien of wil ik iets luchtigs lezen tussen de bedrijven door. Over Sapiens een kleine geschiedenis van de mensheid van Yuval Noah Harari had ik alleen zulke goede recensies gelezen, dat ik wel een uitzondering op mijn regel moest maken. Lees in deze recensie wat ik van het boek vind en of het genre me bevalt.

“Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over, en dat zijn wij. Homo sapiens. Hoe komt het dat alleen wij zijn overgebleven? Hoe kwamen onze voorvaderen op het idee om steden en zelfs koninkrijken te stichten? Waarom gingen we in goden geloven, maar ook in natiestaten, en in bedrijven. Waarom vertrouwen we op geld, boeken en wetten? En hoe zal onze wereld er in de toekomst uitzien?

In Sapiens neemt Yuval Noah Harari ons mee op een fascinerende reis door de geschiedenis van de mensheid. Wie zijn we? Waar komen we vandaan? En hoe zijn we geworden wie we nu zijn? In zijn aanstekelijke relaas laat Harari ons kennismaken met een raadselachtig fenomeen: de mens.”

“Oké, ik pak een stoel, een goede kop koffie, ga aan tafel zitten en zet de televisie uit. Dit boek is een serieus gebeuren, dus we gaan dit serieus aanpakken” dacht ik voor ik begon. Het voelde allemaal wat ongemakkelijk, ik was bang dat mijn Engels niet goed genoeg zou zijn (jep, ik had de Engelse versie) en dat ik er geen snars van zou begrijpen. Want de boekverkoopster vertelde me dat Sapiens pittige kost was. Nou dat viel allemaal enorm mee! Vanaf de eerste bladzijde is Sapiens, een kleine geschiedenis van de mensheid al makkelijk leesbaar. Op naar de volgende hoofstukken, ik ben enthousiast!

Sapiens, een kleine geschiedenis van de mensheid gaat over fundamentele vragen over onze evolutie als mens en biedt handvaten om de geschiedenis en evolutie van de mens beter te begrijpen. Het test ons denken en bij mij lokte het nieuwe gedachten uit.

Sapiens een kleine geschiedenis van de mensheid is een van die zeldzame boeken die buitengewoon geschreven, intelligent en geestverruimend is. Ik ben overtuigd door de argumenten van Yuval Noah Harari en mijn kijk op de menselijke evolutie is veranderd. Sommige lezers noemen het boek “life changing”, daar ben ik het niet mee eens.

Flinke beweringen

Sapiens bespreekt een aantal interessante punten en opent waarschijnlijk een paar goede vraagstukken, maar vaak miste ik een eindconclusie. Ik ben het met de auteur eens dat de agrarische revolutie een enorme impact heeft gehad op hoe we nu leven, maar bijvoorbeeld niet dat het “de grootste oplichterij van de geschiedenis is”. Zo heeft hij nog veel meer fascinerende beweringen in dit boek. Zoals zijn idee over de cognitieve revolutie. Het is deze mysterieuze, en tot dusver onverklaarde, verandering in menselijke genetica die hij opmerkt als de voornaamste reden voor het uiteindelijke succes van de soort Homo Sapiens.

De conclusie van Sapiens een kleine geschiedenis van de mensheid

Sapiens een kleine geschiedenis van de mensheid is prachtig geschreven en gemakkelijk te lezen, dit boek zorgde ervoor dat ik meer en meer te weten wilde komen over hoe de auteur denkt dat de wereld is geëvolueerd tot wat het nu is. Revolutie door revolutie, religie door religie, conceptie door conceptie, dingen werden vereenvoudigd en toch werden de valide punten gehandhaafd – het was nooit saai. Ik kan dit boek dan ook aan iedereen aanraden. Twijfel je of je de Engelse of de Nederlandse versie wil lezen? Mocht je vaker Engels boeken lezen, dan is dit prima te doen in het Engels want Yuval Noah Harari neemt je stap voor stap mee, hij houdt als het ware gedurende het hele verhaal je hand vast.