Recensie: Voor jou – Jojo Moyes

Een aantal maanden terug zat ik niet in de mooiste periode van mijn leven en ik was ook nog eens ‘The Book Thief’ aan het lezen. Niet een verhaal om van op te vrolijken. Een collega zei: “jij moet Voor jou van Jojo Moyes lezen.” De volgende dag lag het boek op mijn bureau. Of dit het vrolijkste boek was, nee! Maar wel een heel mooie afleiding voor de minder leuke dagen. Lees in deze recensie wat ik van het boek vind.

voor jou - Jojo Moyes Recensie Book Barista

“Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen – een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin – maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg. Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?”

In één woord? WOW! Dit boek heeft me geraakt op alle mogelijke manieren. Van een lach, naar een traan en alles daar tussenin. Een gewaagd onderwerp, op een heel menselijke maar niet te luchtige manier beschreven. Onvoorwaardelijke liefde, vertrouwen, vriendschap, een weg naar afscheid en leven met een persoon die totaal anders is dan jij. Het staat allemaal in dit verhaal centraal. Van alle onderdelen heb ik evenveel genoten.

Will heeft alles wat zijn hart begeert; mooie reizen, een geweldig knappe vriendin en een ontzettend goede baan. Door een heftige gebeurtenis verandert zijn leven volkomen. Binnen no time is er niets meer over van wat hij had. Louisa haar leven is stabiel. Ze heeft een leuke baan, een vriend en eigenlijk is alles “wel best”. Wanneer haar baas naar het buitenland vertrekt komt haar stabiele leven op wankelende poten te staan. Vanaf dat moment moet ze er alles aan doen om zichzelf financieel boven water te houden. Omdat de situatie uitzichtloos is neemt ze een baan aan waar ze nog totaal geen ervaring in heeft, namelijk het verzorgen van een gehandicapt persoon. Louisa staat oprecht niet te popelen om deze zorg op zich te nemen maar door haar financiële situatie zal ze wel moeten. Zo komt ze in contact met Will, de man die alles had en nu in een rolstoel zit en niets meer zelf kan. Afhankelijk van ouders en verzorgers is zijn wereld maar klein. Hij verandert van een spontane reislustige man in een sarcastisch, bot en stil figuur. De zorg voor Will valt Louisa zwaar en ze weet niet wat ze met hem aan moet. Toch geeft ze niet op, ze zet door! Mede door haar doorzettingsvermogen groeit de band tussen haar en Will. Louisa zorgt dat Will weer openstaat voor de mooie dingen die het leven te bieden heeft en Will zorgt er op zijn beurt voor dat Louisa haar wereld verbreedt. Hun gevoelens worden sterker en de liefde tussen de twee zoekt zijn weg. Maar in het verleden gemaakte beslissingen zijn moeilijk te veranderen. Helemaal bij een persoon als Will. Zal hun band sterk genoeg zijn om een leven lang ware liefde te voelen en samen de wereld verder te ontdekken?

Een beetje zoetsappig? Ja, maar hoort dat dan ook niet een beetje bij verhalen over liefde en vriendschap? Jojo Moyes zorgt dat je gaat nadenken over hoe je zelf zult reageren in een situatie als waar Louisa en Will zich in bevinden en dat maakt het zoetsappige geen probleem.

De hoofdpersonages in Voor Jou zijn Louisa en Will. Zij zijn totaal tegenover gesteld en dat zorgt voor mooie situaties, conflicten en gesprekken. Will is in het begin gewoon geen leuke vent en Louisa haar karakter is zo sterk dat ze hierdoor niet omver geblazen wordt. Andere personages in het boek blijven, vergeleken met deze twee personages, mooi op de achtergrond en zijn alleen begeleidend in het verhaal. Dit maakt het verhaal prettig leesbaar.

Conclusie van Voor jou

Voor Jou kwam als een wervelwind en ik kon niet stoppen met lezen. Het is een aanrader voor iedereen die van aangrijpende verhalen houdt. Met ware liefde en afscheid krijgen we allemaal te maken. Maar houden van en weten dat je misschien sneller afscheid moet nemen dan je vooraf voor ogen had, was naar mijn mening met geen pen te beschrijven. Jojo Moyes heeft dit wel voor elkaar gekregen, en hoe! Het boek wordt momenteel verfilmd en is vanaf 16 juni 2016 te zien in de bioscoop.