Recensie: Uitgelaten! van Leslie Schnur

Recensie: Uitgelaten! van Leslie Schnur

Uitgelaten van Leslie Schnur by Book Barista

Met dit heerlijke voorjaarszonnetje krijg ik altijd extra veel zin om te lezen. Op dit soort momenten zijn chicklits favoriet. Aangezien ik nog steeds geen abonnement bij de bibliotheek heb afgesloten en geen tijd had om een nieuw boek te halen ben ik even door mijn boekenkast gaan snuffelen en daar stond hij! Uitgelaten! een boek met een fel groene kaft, een hond en een vrouw in zomerkleding met de titel uitgelaten. Ik heb dit boek gelezen toen ik 16 was, 12 jaar geleden dus. De tijd vliegt! Tijd om dit boek opnieuw te lezen en te ontdekken of ik boeken die ik in mijn tienerjaren leuk vond nog steeds kan waarderen.

“Op haar dertigste heeft Nina Sheppard schoon genoeg van haar drukke baan bij een uitgeverij in de stad New York. Toevallig zoekt haar beste vriendin, die een hondenuitlaatservice runt, een tijdelijke vervanger. Nina is gek op honden, op wandelen in Central Park, én op rondsnuffelen in andermans huis. Vooral het appartement Daniel is spannend, want op foto’s ziet hij er knap en sportief uit. Nina kijkt in zijn post, zijn zakken, en heel af en toe (al geeft ze dat niet graag toe) in zijn vuilnisbak. Helaas heeft Nina Daniel nog nooit echt ontmoet. Tot ze op een dag in zijn bad uitbundig ligt te dromen en de voordeur hoort opengaan.”

Oei, ik word oud. Zo geweldig als ik dit boek vond toen ik 16 was, zo neutraal vind ik het boek nu. Er zit humor in, zoals jullie weten kan ik dat altijd waarderen. Maar er is niet genoeg humor om het boek de hemel in te prijzen. Het verhaal komt wat langzaam op gang en gaat van de hak op de tak, waardoor het niet “lekker” leest.

Nina Shepard’s leven verloopt niet helemaal zoals gepland. Na het verlaten van een ondankbare baan bij een uitgever, neemt ze tijdelijk de hondenuitlaatservice van haar vriendin over. Deze hondenuitlaatcentrale richt zich voornamelijk op rijke en drukke hondenbezitters in New York. Ze voelt zich niet zeker over hoe haar leven verloopt. “Als je er op je vijfendertigste achter komt dat je de verkeerde maat BH draagt, besef je één ding: je weet niet veel over jezelf en het leven”. Tijdens haar nieuwe baan als hondenuitlaatster ontwikkelt ze een nieuwe gewoonte, namelijk rondsnuffelen in de huizen van haar klanten. Het huis van Daniel Maguire staat boven aan haar lijst van favorieten. Een hete, sexy, slimme advocaat denkt ze. Tot ze hem eindelijk ontmoet, en hij helemaal niet is wat ze verwachtte maar ze valt toch hals over kop op hem. Na de eerste ontmoeting bouwen ze een band op en begint ze van hem te houden, en hij ook van haar. Allebei dragen ze een geheim met zich mee, wat hun beginnende relatie in gevaar kan brengen. Want is Daniel wel een echte hete advocaat? En hoe moet Nina hem ooit vertellen dat ze in zijn spullen rondsnuffelt? De vraag is of ze in staat zijn om elkaars geheimen kunnen vergeven.

Het verhaal is voorspelbaar en ondanks dat alles van de hak op de tak gaat, heb ik me tijdens het lezen wel vermaakt. Ik ben er niet zo lovend over als 12 jaar geleden, maar het boek mag wel in mijn boekenkast blijven staan. De personages zijn leuk! Nina is een fijne vrouw die er een zooitje van maakt en heel veel humor heeft. Ik kan gerust zeggen dat ze een beetje gek is, want haar acties zijn absurd. Daniel zijn personage was mij in het begin van het boek niet helemaal duidelijk. Gaande weg, krijgt hij wel een steeds grotere rol en wordt zijn karakter duidelijker en komen zijn geheimen boven water.

Conclusie van Uitgelaten!

Uitgelaten! is een aardig boek. Het is leuk om te lezen tijdens een zomerse dag op het strand onder het genot van een drankje. De acties die Nina uitvoert zijn hilarisch. Soms dacht ik, kon ik dat maar, gewoon een serieuze baan opgeven, studie stopzetten en de hele dag met honden door het park gaan lopen en onverstandige dingen doen. Misschien benijd ik haar personage dan toch een beetje. Wil je tussendoor een simpel boek vol humor lezen, dan raad ik je dit boek aan. Heb je hoge verwachtingen van een chicklit en wil je enorm verrast worden, dan kun je dit boek beter laten liggen.

3 koppen koffie