Recensie: ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen

Pas onlangs ontdekte ik het boek ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen. Eerlijk gezegd doordat ik de e-bookacties van Libris aan het checken was. Een waargebeurd verhaal over twee Joodse zussen die in het verzet zaten en een villa als onderduikadres gebruikten voor zichzelf en anderen. Het klonk als echt een boek voor mij!  Klopte dat? Lees het hieronder!

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestieren twee joodse zussen – Janny en Lien Brilleslijper – een van de grootste onderduikadressen in Nederland: ’t Hooge Nest, een villa in ’t Gooi. Terwijl de laatste joden in Nederland worden opgejaagd gaat het leven van enkele tientallen onderduikers zo goed en kwaad als het ging door, pal onder de neus van NSB-buren en nazikopstukken. Toch wordt het Nest verraden en de familie Brilleslijper belandt met het laatste transport in Auschwitz, samen met de familie Frank. ’t Hooge Nest is een verhaal over moed, verraad en menselijkheid in barbaarse tijden, en brengt een ongekende geschiedenis met kracht tot leven.

Mijn eerste indruk van ’t Hooge Nest

Jaaa, interessant! De auteur combineert het verhaal van de vooroorlogse levens van de twee zussen met accurate feiten over de jodenvervolging in Nederland. Ze heeft dit erg slim met elkaar verweven. Daarnaast is het ook erg prettig dat Roxane van Iperen bij de feiten blijft. Dat gebeurt namelijk niet altijd bij boeken over de Tweede Wereldoorlog. Toch kleurt de auteur over de levens van de zussen veel in, maar dat is niet storend.

Het boek gaat over twee zussen, Janny en Lien uit Amsterdam, en hun gezinnen net voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze zijn beiden Joods en moeten onderduiken. Ook zijn ze actief in het verzet. Hun mannen moeten ook onderduiken, maar wegens andere redenen. Als ze de villa ’t Hooge Nest in Naarden mogen huren twijfelen ze geen seconde. Ze weigeren geen enkele onderduiker, en soms leven er wel 25 mensen in het huis. Totdat ze worden verraden. Ze kunnen hun kinderen van het transport redden omdat hun vaders niet Joods zijn. De zussen zelf worden naar Auschwitz en later Bergen-Belsen gebracht.

Het is écht een heel goed boek. De opbouw is goed, de schrijfstijl is goed, de informatie is goed. Wat mij betreft zou elke Nederlander dit boek moeten lezen! Het enige wat een beetje geforceerd aanvoelde is de ontmoetingen met de zussen Anne en Margot Frank in de concentratiekampen. Het las een beetje alsof het er in werd geperst omdat het de meest bekende zusjes uit die tijd zijn.

Dat nagelaten, is het een spannend en compleet boek. Als je nog niet veel weet over specifiek de jodenvervolging in Nederland, steek je ook nog eens wat op. Daarnaast is het boek over bijzondere mensen, de zusjes en hun mannen die uitzonderlijke moed toonden in verschrikkelijke tijden.

Conclusie ’t Hooge Nest

Een must-read voor iedereen! Zoals ik in het begin schreef leek dit een boek voor mij en dat klopt dus helemaal. Ik was eerlijk gezegd ook wel verrast, want ik wist niet dat het zo’n goed boek zou zijn. Ondanks dat het literaire non-fictie is en dialogen dus ook zijn bedacht, voelt het boek waarheidsgetrouw. Ik vond het zelf ook erg leuk dat het over de omgeving gaat waarin ik woon (momenteel woon ik in Hilversum). Als je ook maar een beetje interesse hebt in de Tweede Wereldoorlog dan zou ik dit boek zeker lezen!