Recensie: Ragdoll van Daniel Cole

ragdoll_recensie_daniel_cole_by_book_barista

Ragdoll van Daniel Cool is mijn eerste luisterboek ooit! Ik dacht altijd dat luisterboeken niets voor mij waren en dat ik na 5 minuten in slaap zou vallen. Maar niets is minder waar, ik heb enorm genoten van het luisteren naar een verhaal. Nou kan het zijn dat dit ook te maken heeft met de voorlezer! Dit boek werd namelijk voorgelezen door Frans van Deursen, je weet wel… Frits, van de Vlaamsche pot.  😉Een fijnere stem kan bijna niet! Lees in deze recensie wat ik van het boek vind.

“In een appartement wordt een lichaam gevonden, samengesteld uit zes verschillende lijken en in elkaar genaaid tot een gruwelijke lappenpop. Wie doet zoiets, en waarom? Terwijl rechercheur Wolf met zijn collega’s achter de identiteit van de slachtoffers probeert te komen, krijgt Wolfs ex-vrouw van de uitdagende moordenaar een lijst toegestuurd met zes nieuwe namen en de data waarop deze mensen zullen worden vermoord. Zal het Wolf lukken om, terwijl de wereld toekijkt, de moordenaar tijdig te pakken?”

Mijn eerste indruk van Ragdoll

Oeh, gruwelijk! Vanaf bladzijde een krijg ik al de kriebels, of eigenlijk kan ik beter zeggen “De stalen zenuwen!”, want ik heb tijdens het eerste hoofdstuk ongeveer drie keer mijn koptelefoon afgedaan om te kijken of ik echt niet iets hoorde. Benieuwd naar hoe dit verhaal verder gaat!

Zes slachtoffers, in stukken gezaagd en op gruwelijke wijze aan elkaar genaaid om één geheel te vormen. Heel luguber, en de verschrikkingen houden hier niet op. Er zijn ook zes namen die op de lijst van de dader staan, en die zijn nog niet dood… De politie heeft steeds slechts enkele dagen om een manier te vinden om de moorden te voorkomen. Je kunt dus zeggen dat Wolff en zijn team aardig onder tijdsdruk staan. Hoe gaan ze hiermee om? En zijn ze op tijd om iedereen die op de lijst staat te redden? Tik-tak-tik-tak!

Heerlijk, echt! Het boek wordt beschreven vanuit verschillende perspectieven. Vaak vind ik dit irritant, maar Daniel Cole heeft dit echt oprecht heel goed gedaan, het is een enorme aanvulling op het verhaal. Daar komt bij dat Frans van Deursen verschillende stemmen gebruikt voor de personages, hierdoor voelde alles zo echt!

Daarnaast vond Ragdoll uitermate interessant omdat vele aspecten van het rechercheurleven worden belicht: de lange werkdagen, eindeloze lijsten met namen van mogelijke verdachten die worden afgegaan, de chemie binnen het team en de hiërarchie op het bureau en het echt moeten samenwerken met een team mensen. Het gaat dus niet alleen om het oplossen van een moord, er is zo veel meer in dit boek. Echt cool!

De conclusie van Ragdoll

Als je een liefhebber bent van thrillers is Ragdoll een boek dat je zult verslinden en dat je, mede dankzij de fantastische plotwendingen meer dan eens zal doen wiebelen op je stoel. Met Ragdoll heeft Daniel Cole werkelijk een fantastisch debuut geschreven en ik ben dan ook benieuwd naar zijn tweede boek Marionet en derde boek De Wolven die afgelopen maand is uitgebracht.