Recensie: Nachtschade – Grant County 1 – van Karin Slaughter

Nachtschade van Karin Slaughter is het eerste deel in de Grant County serie. Het boek is in 2001 voor het eerst uitgegeven, bijna 20 jaar geleden dus. Ondanks de goede reviews van deze thriller, vroeg ik me dus af of het nog van deze tijd was. Niet te langzaam? Niet wat saai? In deze recensie kom je erachter. Officieel is een “Karin Slaughtertje” altijd wel goed, toch?

“In het slaapstadje Grant County ontstaat grote deining als een jonge lerares wordt verkracht en vermoord. De vrouw wordt gevonden door Sara Linton, de plaatselijke kinderarts en lijkschouwer. Samen met politiecommissaris Jeffrey Tolliver, haar grote liefde van vroeger met wie ze op gespannen voet staat, probeert ze het mysterie van de moord op te lossen. Intussen verricht ook Lena, de zus van het slachtoffer, op eigen houtje naspeuringen. Dan dient het volgende slachtoffer zich aan.”

Mijn eerste indruk van Nachtschade

Whoohoo, veel personages, even wennen, maar wel spannend! Vanaf de eerste pagina is alles heel gedetailleerd geschreven. Een beetje “CSI-achtig”, daar ben ik gek op!

In Grand County, een stadje in Georgia, wordt een lerares verkracht en vermoord. Het slachtoffer wordt gevonden door Sara Linton, de plaatselijke kinderarts en lijkschouwer. Haar ex-echtgenoot Jeffrey Tolliver, hoofd van politie, leidt de zaak. De twee moeten ondanks hun verstoorde relatie samenwerken en de moord op te lossen.

Tijdens het onderzoek lopen de onderlinge spanningen steeds hoger op. Sara draagt een geheim uit het verleden met zich mee dat licht op de zaak zou kunnen werpen, maar zwijgt als het graf. Intussen lijkt Lena zich te vergalopperen aan het onderzoek. Dan dient het volgende slachtoffer zich aan…

Tjonge jonge wat een spannend boek. Dit boek blijft echt boeien tot het einde, af en toe te luguber om te lezen, maar zo perfect omschreven situaties dat je je echt helemaal in de wereld van het boek waant! Een boek wat je eigenlijk in een ruk wilt uitlezen en niet weg kan leggen door de nieuwe ontwikkelingen die zich telkens weer voordoen. Daarnaast zijn de karakters (en dit zijn er aardig wat) goed gedetailleerd en geloofwaardig neergezet. Chapeau!

De conclusie van Nachtschade

Nachtschade zit goed in elkaar en Karin Slaughter heeft zich duidelijk goed verdiept in het onderwerp. Dit is naar mijn mening een echte page-turner. Hou je van spannend en goed geschreven verhalen, en heb je de tijd om achter elkaar door te lezen? Begin dan met Nachtschade en je zult, net als ik, heel snel de rest van de serie willen lezen!