Recensie: De Labyrintrenner 3 – De doodskuur van James Dashner

De doodskuur is het derde deel uit de succesvolle Maze Runner Series. In de vorige recensies hebben jullie kunnen lezen dat ik ontzettend enthousiast was over de eerste twee delen. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig naar De Labyrintrenner 3 – De doodskuur. Lees in deze recensie wat ik van Maze Runner #3 vind.

WICKED heeft alles afgepakt van Thomas. Zijn identiteit, zijn geheugen en nu ook zijn enige vrienden: die uit de Laar. Maar het einde is nabij. Alle beproevingen zitten erop, na nog een allerlaatste test. Maar zal iemand die overleven? Wat WICKED niet beseft is dat de herinneringen van Thomas veel verder teruggaan dan de organisatie vermoedt. En daarom weet Thomas dat hij geen woord moet geloven van wat ze zeggen. Thomas ontsnapte uit het Labyrint. Hij overleefde de Schroei. En hij zal alles op alles zetten om zijn vrienden te redden. Maar het is de waarheid zelf die echt een einde aan alles zal maken. De tijd voor leugens is voorbij.

Opnieuw een vette en mysterieuze cover! Ik heb het boek ik het Engels gelezen en deze covers zijn zelfs een beetje glimmend. Het lijkt wel of de covers per boek stoerder worden. Het verhaal begint, net als in de andere delen, direct met een bijzondere start. Thomas is nog lang niet uit de problemen en dat is dan ook direct duidelijk. Dit zorgde bij mij opnieuw voor nieuwsgierigheid. Toch moet ik bekennen dat ik graag direct meer actie had willen zien, maar de boog kan natuurlijk niet altijd hoog gespannen zijn!

WICKED en vriendschap, hoe zit dat nu eigenlijk

Net als Thomas word je in het diepe gegooid. Is WICKED goed of slecht en de organisatie te vertrouwen? Sterker nog, kan Thomas zijn eigen vrienden nog wel vertrouwen. Ondanks alles wat Thomas en zijn vrienden hebben doorstaan lijkt iedereen in dit verhaal zijn eigen weg te kiezen. En dat lijkt dan ook direct de grootste test! Wat moet Thomas doen? Net als Thomas werd ik door het verhaal enorm in verwarring gebracht. Ik wist echt niet meer welke personages er te vertrouwen waren en of Thomas nu wel of niet in zee moest gaan met WICKED. Dit zorgde ervoor dat ik haast niet kon stoppen met lezen, je moet gewoon weten hoe dit nu echt zit! Daarnaast zorgde elk nieuwe hoofdstuk voor extra zenuwen want steeds als ik dacht: “O, dat zit zo!” Dan werd mijn waarheid omver geblazen door een nieuwe cliffhanger met de daarbij behorende nieuwe ontknopingen in het volgende hoofdstuk. Al die veranderingen in het verhaal zorgde er soms wel voor dat het verhaal iets chaotischer werd. En daarmee de spanningsboog richting het einde bij mij iets afnam.

De conclusie van De labyrintrenner – de doodskuur

Ondanks dat ik het verhaal iets chaotischer en langdradiger vond dan de eerste twee delen, moet ik zeggen dat ik het een super goede afsluiter vond. Ik heb weer genoten van Thomas en zijn avontuur. Dashner weet met dit verhaal eindelijk antwoord te geven op veel vragen. Voor mij leek de wereld die hij beschreef net echt en na het lezen van de trilogie heeft hoofdpersonage Thomas een mooi plekje in mijn hart veroverd. James Dashner, bedankt voor deze fijne en spannende leeservaring. De Maze Runner serie is een verrijking voor iedere boekenkast!