Recensie: Argo van Antonio J. Mendez

Recensie: Argo van Antonio J. Mendez

Eerder dit jaar liep ik per ongeluk een boekenwinkel binnen die ik nooit eerder had gezien. Op de ramen stond in schreeuwende letters ”opheffingsuitverkoop”. Daar werd ik best een beetje verdrietig van. Weer een ondernemer die kopje onder gaat en nog wel iemand met een passie voor boeken, zonde! Misschien viel de winkel ook nooit op bij andere mensen. Hoe dan ook, ik besloot naar binnen te gaan. Mijn oog viel gelijk op het boek Argo, de titel kwam me vaag bekend voor en na de kaft te hebben gelezen heb ik het boek direct meegenomen. Lees in deze recensie wat mijn mening is over dit boek.

“Teheran, 1979. Een groep islamitische studenten en militanten gijzelt Amerikanen in de VS-ambassade. Zes Amerikanen, die op dat moment niet in de ambassade zijn, weten onder te duiken. CIA-agent Tony Mendez bedenkt een even geniaal als complex reddingsplan: hij probeert de zes als medewerkers van de fictieve sciencefictionfilm ARGO Iran uit te krijgen. Het wordt de spectaculairste en spannendste reddingsoperatie van de CIA uit de geschiedenis.”

Antonio Mendez is een Amerikaanse CIA officier en is gespecialiseerd in de technische kant van CIA operaties. Antonio is inmiddels met pensioen en heeft drie memoires geschreven over zijn ervaringen bij de CIA. Tijdens het lezen van het boek merkte ik direct op dat Antonio van origine geen schrijver is. Tijdens het schrijven van Argo heeft hij wel hulp gekregen van Matt Baglio, een bekende bestseller auteur. Ondanks dat Antonio een betere CIA Agent is dan een schrijver waren de eerste twee hoofdstukken al direct zeer interessant om te lezen. Het begint namelijk met een stuk geschiedenis over Iran en de start van de gijzeling. Mijn aandacht was direct gepakt!

Recensie Argo by Book Barista

In dit 300-pagina tellend boek krijg je een verhaal te lezen met veel verschillende elementen. Het begint met een korte achtergrond van de Iraanse revolutie en vervolgens wordt de overname van de ambassade door een grote groep militanten beschreven. De reden voor de bezetting van de ambassade was een vergelding omdat Amerika de pas afgezette Sjah, leider van Perzië, asiel had gegeven. Tijdens de overname van de ambassade werden meer dan vijftig personeelsleden van de ambassade gegijzeld. “Gelukkig” konden zes personen wegkomen tijdens de bezetting van het gebouw en konden zij onderduiken in Teheran, bij een bevriende Canadees van de Canadese ambassade. Tijdens het hele verhaal staat de bevrijding van deze zes personen centraal en lees je over alles wat er aan deze reddingsoperatie vooraf is gegaan, wat Mendez zijn rol tijdens deze operatie was en of de mensen worden bevrijdt.

Toen ik de achterkant van het boek las dacht ik direct “dit moet een spannend verhaal zijn!” Spannend was het verhaal zeker, maar ik had het totaal anders verwacht. Waar ik had gehoopt op een verhaal over hoe de gijzeling in elkaar zat, waarom deze plaatsvond en hoe Antonio dit had ervaren ging het boek een heel andere kant op. Het is vooral een technisch verhaal waar wordt ingegaan op alle facetten die er komen kijken bij een CIA operatie. Er staan absoluut veel interessante maar ook totaal onbelangrijke details in zoals persoonlijke anekdotes, achtergrond informatie over de CIA, protocollen en meer. Dit alles zou goed zijn geweest, maar vanwege de titel, had ik verwacht dat het volledig zou gaan over de reddingsmissie op de ambassade in Iran met een stuk historie van dit interessante land. Ondanks andere verwachtingen van het boek heeft het verhaal mij verrast omdat het inzage geeft in de werkwijze van de CIA, iets waar ik voorafgaand aan het lezen van het verhaal totaal geen weet van had. Door de telkens onvoorziene wendingen in het verhaal is het boek een echte page-turner. Het feit dat Mendez een betere CIA agent is dan een schrijver heb ik gaandeweg tijdens het lezen van het boek achter me gelaten en dit heeft me dan ook niet geïrriteerd.

Mendez is een interessante man die opging in zijn werk en grote risico’s durfde te nemen. Hij was goed in het maken van beslissingen op gevaarlijke momenten. Meestal waren dit beslissingen die ik zelf nooit zou willen en durven nemen. Het leven van zes personen dat volledig in mijn handen zou liggen zou mij enorm nerveus maken. Maar Mendez blijft, hoe moeilijk de situatie ook is, volledig in zijn rol van een professionele CIA agent.

De conclusie van ‘Argo ‘

Ik vond Argo interessant. Het heeft me een klein kijkje kunnen geven in de wereld van de CIA. Ik zal nog wel een ander boeken moeten lezen om volledig inzicht te krijgen in de geschiedenis van Iran en de operatie Argo. Ondanks dat heb ik van het boek genoten en ben ik nieuwsgierig naar de film. Deze heb ik namelijk, in tegenstelling tot veel anderen, nog niet gezien! Ik raad het boek aan bij mensen die van thrillers en waargebeurde verhalen houden.